خواص ویتامین E برای بدن
نوشته شده توسط : salamati

 

ویتامین E چیست؟

ویتامین ای از ویتامین‌های محلول در چربی است که به‌عنوان یک آنتی‌ اکسیدان قوی هم شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد. دانشمندان در سال ۱۹۳۶ میلادی موفق شدند گونه‌ای از ویتامین E را از جوانه‌ی گندم استخراج کنند و نام آن را «آلفا-توکوفرول» گذاشتند. بعدها انواع دیگری از این ویتامین با نام‌های «بتا-توکوفرول» و «گاما-توکوفرول» هم کشف شد که البته از نظر تاثیرگذاری ضعیف‌تر بودند.

شامپو رشد مو گیاهی بایوفول

شامپو ضد ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفول کانا قطع فوری ریزش مو

درمان فوری انواع الگوی ریزش مو حتی ارثی با شامپو ضد ریزش مو بایوفول.

تقویت مو با شامپو ضد ریزش مو گیاهی و ویتامینه ایج دیفنس بایوفول کانادا.

رشد مجدد تارهای مو از ماه اول استفاده با شامپو رشد مو بایوفول کانادا.

این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن ما قادر نیست تولید کند. بنابراین، باید با خوردن غذا یا مکمل‌ آن را به بدن خود برسانیم. کمبود ویتامین ای را می‌توان با مصرف مواد غذایی از جمله انواع آجیل، روغن‌های گیاهی و بعضی از سبزیجات یا از طریق مکمل‌هایی مثل قرص ویتامین E برطرف کرد.

ویتامین ای به‌طور طبیعی در هشت فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها «آلفا-توکوفرول» تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامین ای را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • دانه‌ی آفتابگردان
  • روغن زیتون
  • بادام
  • فندق
  • بادام‌زمینی
  • انبه
  • آووکادو
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • کیوی
  • گوجه‌فرنگی

بهترین منابع ویتامین e

از بهترین منابع غذایی که خواص ویتامین ای (E) را برای شما به ارمغان خواهند آورد می‌توان به روغن گیاهک گندم (Wheat Germ)، روغن آفتابگردان، تخمۀ آفتابگردان، بادام، فندق، بادام هندی، آووکادو، مانگو، اسفناج و غذاهای غنی‌شده با این ویتامین مانند سریال‌های صبحانه اشاره کرد.

علاوه بر منابع غذایی، مکمل‌های این ویتامین نیز می‌توانند برای برطرف‌کردن کمبود آن استفاده شوند. این مکمل‌ها معمولاً در دوزهای مختلف به دو شکل قرص و کپسول در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به قرص یا کپسول ویتامین ای (E) ۴۰۰ اشاره کرد.

ماسک کراتینه مو و تقویت کننده اولتراساین

ماسک کراتینه و ماسک ضد موخوره مو اولتراشاین بایوفول کانادا

برای درمان خشکی، وزی و موخوره از ماسک کراتینه مو اولتراشاین بایوفول کانادا استفاده کنید.

این ماسک ضد موخوره خوردی و شکنندگی و موخوره را درمان میکند.

ماسک براق کننده مو اولتراشاین بایوفول کانادا موهای شما را صاف و لخت و ابریشمی میکند.

این ماسک پرتئینه مو تقویت موهای ضعیف و رنگ شده و آسیب دیده را انجام میدهد.

ماسک صاف کننده مو اولتراشاین کاملا گیاهی بوده و دارای ترکیبات مغذی برای مو است.

محافظت از سلول‌های بدن با مصرف ویتامین ای

یکی از اصلی‌ترین خواص ویتامین ای این است که به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر (موسوم به رادیکال‌های آزاد) که معمولاً در اثر سوخت‌وساز درون ‌سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعه ماوراءبنفش به وجود می‌آیند محافظت می‌کند.

رادیکال‌های آزاد همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش دهند. البته اگر قصد دارید از ویتامین ای جهت بهره‌بردن از خواص آنتی‌اکسیدانی آن استفاده کنید مکمل این ویتامین نمی‌تواند کمک چندانی به شما بکند و حتماً باید به سراغ منابع غذایی بروید.

تقویت سیستم ایمنی با ویتامین e

از دیگر فواید ویتامین E می‌توان به نقش آن در تقویت سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اشاره کرد. این ویتامین همچنین با گشادکردن عروق خونی باعث جلوگیری از افزایش فشارخون و ایجاد لخته خون خواهد شد. علاوه بر این‌ها، نرمال‌بودن سطح ویتامین ای (E) خون ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

خواص ویتامین E برای پوست، مو و سلامتی

میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین ای برای بزرگسالان ۱۵ میلی‌گرم است. با مصرف این میزان ویتامین می‌توانید از خواص آن برای بدن بهره‌مند شوید. در ادامه بعضی از مهم‌ترین فواید ویتامین E را توضیح می‌دهیم.

ویتامین ای با افزایش استحکام دیواره‌ی مویرگی و افزایش رطوبت و خاصیت کشسانی پوست، مانند یک ماده‌ی ضدپیری عمل می‌کند و تأثیر مثبتی بر پوست می‌گذارد. محققان دریافته‌اند که محصولات حاوی ویتامین ای می‌توانند رطوبت پوست را افزایش دهند. با این حال، آن‌ها ارتباطی بین دریافت خوراکی این ویتامین و هیدراتاسیون پوست پیدا نکرده‌اند. بنابراین، کسانی که می‌خواهند از ویتامین E برای پوست خشک به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنند، باید به سراغ محصولات موضعی حاوی این ویتامین بروند.

وجود ویتامین ای در مرطوب‌کننده‌ها به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، پوست را نرم می‌کند و از سلول‌ها در برای آسیب محافظت می‌کند. علاوه بر این، می‌توان از روغن موضعی ویتامین E برای خشکی لب و رفع ترک‌خوردگی‌های آن استفاده کرد.

طبق مطالعات انجام شده، ویتامین E برای پوست مفید است و علاوه بر کاهش التهابات درونی بدن، باعث حفظ سلامت و جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود. همچنین این ویتامین می‌تواند در افراد سیگاری یا افرادی که پوست آن‌ها زیاد در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیرد، از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند.





:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: